Om oss

DEN AUTORITATIVE BARNEHAGEN

Vi gir kompetanseløft i barnehagen gjennom veilederkurs der styrer og pedagogiske ledere får kunnskap om kjernekomponentene i Være Sammen.

 

Videre arbeid foregår gjennom prosesser ledet av styrer og veiledere i barnehagen. Prosessene i barnehagen er forankret i mål og aktiviteter der hele personalgruppen er deltakende og forplikter seg til faglig oppdatering, refleksjon og deling av kunnskap.

 

Være Sammen kan bidra i prosessarbeidet med å tilpasse veiledning, fagdager eller personalmøter ute i barnehagen.

Om oss

DEN AUTORITATIVE BARNEHAGEN

Vi gir kompetanseløft i barnehagen gjennom veilederkurs der styrer og pedagogiske ledere får kunnskap om kjernekomponentene i Være Sammen.

 

Videre arbeid foregår gjennom prosesser ledet av styrer og veiledere i barnehagen. Prosessene i barnehagen er forankret i mål og aktiviteter der hele personalgruppen er deltakende og forplikter seg til faglig oppdatering, refleksjon og deling av kunnskap.

 

Være Sammen kan bidra i prosessarbeidet med å tilpasse veiledning, fagdager eller personalmøter ute i barnehagen.

KJERNEKOMPONENTENE I VÆRE SAMMEN

Målet er å heve kompetansen til alle ansatte i barnehagen, slik at kvaliteten i det daglige arbeidet med barna styrkes. I dette arbeidet er det et sterkt fokus på implementeringsarbeidet, som omhandler hvordan hver barnehage tar teoriene i bruk. Teoriene i Være Sammen er sentrale, og kan oppsummeres i fem kjernekomponenter:

 

  • Autoritative voksne
  • Relasjonsbygging og kommunikasjon
  • Tidlig innsats
  • Håndtering av utfordrende atferd
  • Implementering og organisasjonsutvikling

 

Å skape en felles forståelse av innholdet av disse kjernekomponentene, og hvordan de vil se ut i praksis er en viktig del av endringsarbeidet i barnehagen.

Være Sammen utvikler voksne og barns evne til å bygge relasjoner og ha en moden forståelse av grenser. Det har vært spennende å arbeide sammen med Læringsmiljøsenteret og norske barnehager i utvikingen av Være Sammen med den autoritative voksenstilen.

– Eyvind Skeie, forfatter

Tredelt innhold

1. Kompetanseheving gjennom teori og praksis

Kompetansehevingen i Være Sammen skjer gjennom teorilæring, veiledning og kurs, internt og eksternt. Teorilæringen gir basis for praksisnær fagutvikling og bruk av materiellet.

 

2. Materiellpakke for samhandlingen mellom barn og voksne

Det er viktig for en vellykket implementering at alle ansatte har forståelse for hvordan de ulike delene henger sammen.

I ressursheftet er alt materiell presentert. Materiellpakken har som mål å formidle de gode verdiene gjennom samtaler og filosoferinger over situasjoner barna kjenner seg igjen i i hverdagen. Det er Regnbueløven som har laget løveloven og som er verdibæreren i Være Sammen.

 

3. Vekt på foreldres og foresattes rolle

Når Være Sammen implementeres, må foreldre og foresatte inkuderes. De må få kjennskap til Være Sammen og lære om de fire voksenstilene. Være Sammen har ressursveiledere som kan holde foreldremøter og presentere Være Sammen på en god måte. Barnehagens ansatte kan også gjerne gjøre dette.

Perspektiver på barnehagen, barnet og den voksne

Være Sammen ser på barnehagen som en viktig arena for barnets medvirkning og modning, i konstruktivt samspill med varme og grensesettende voksne i barnehagen og i positivt samvirke med foreldre og andre i barnets nærmiljø.

 

Være Sammen har en allmenpedagogisk innretning og ser sin innsats i perspektiv av „tidlig innsats“.

 

Være Sammen har en særlig oppmerksomhet rettet mot holdninger og atferd som indikerer at barnet kan bli belastet senere i livet.

Forankring (barnehageloven, § 1 & 2)

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap.

Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet.

Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.

Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.

En av mine medarbeidere kom til meg og sa "Nå forstår jeg at jeg selv er ansvarlig for hvilket bilde som skapes av meg hos barna, foreldrene og kollegaene". Det betyr at vi gjør noe riktig og viktig.

– Marianne Wegge, styrer Smååsane barnehage, Vennesla

Kontakt oss

Rågiver:
Torhild Roland Vetvik
Daglig leder:
Nanna Weberg
Telefon:
Postadresse:

Være Sammen
Postboks 410
Lundsiden
4604 Kristiansand S

Kontor adresse:

Være Sammen
Postboks 410
Lundsiden
4604 Kristiansand S

Ta kontakt med oss